Op de eerste verdieping bevindt zich de Capella Palatina, die volgens onze reisgids alleen wordt overtroffen door de Sixtijnse kapel van het Vaticaan. De gedetailleerde mozaïeken die op de muren van de kapel zijn aangebracht zijn inderdaad indrukwekkend. Het zijn natuurlijk allemaal Bijbelse afbeeldingen en dat betekent dat de exacte betekenis mij in de meeste gevallen ontgaat.
De kapel is in de 12e eeuw gebouwd en de mozaïeken die we zien zijn in de periode van de bouw en kort daarna aangebracht.
Tegen de achterwand is een mozaïek te zien van Jezus en de apostelen Petrus en Paulus. Om de hiërarchische verhoudingen goed weer te geven zit Jezus op de troon en staan Petrus en Paulus ernaast.
Aan de tegenover gelegen zijde werden de mozaïeken gerestaureerd en daarom was dat deel niet te zien. Er was wel een doek opgehangen zodat we konden zien wat we misten. Een deel van de mozaïeken werden in de vorm van een kaartje, met aan de achterkant een verontschuldiging voor het ontbreken van het zicht op deze mozaïeken, bij de uitgang aangeboden. De tekst van het opengeslagen boek betekent zoiets als Ik ben het licht van de wereld. Als iemand dat tegen mij zou zeggen, dan zou ik denken dat die persoon professionele hulp nodig had.
De Doop van Paulus door Ananias laat zien dat ze in de twaalfde eeuw nog niet goed waren in het weergeven van diepte. Daardoor ziet het plaatje er nogal kolderiek uit.
Talloze, voor mij onbekende heiligen werden in ronde mozaïeken weergegeven. Zoals de tweelingbroers Cosmas en Damianus, ze worden vereerd als patroonheiligen van artsen, chirurgen, apothekers en kappers. Kijkend naar het kapsel van de heren moet ik concluderen dat er blijkbaar geen verband is tussen het uiterlijk van een heilige en wat hij allemaal kan ondersteunen.
Sala D'ercole
Het schilderwerk in deze zaal is van de Italiaanse schilder Giuseppe Velasco (1750-1827). Toen hij 15 was liet hij zijn achternaam veranderen in die van de Spaanse schilder Velasquez. Daardoor is er soms verwarring over wie de schilder is van de fresco's en schilderijen in deze zaal. Maar het is dus niet van de beroemde Velasquez die een paar eeuwen eerder leefde. Al het schilderwerk is gebaseerd op de twaalf werken van Heracles.
Sala Pompeiana
Sala dei Venti
De foto hieronder toont een plafond in de Sala dei Venti, de Zaal van de Winden. Ook deze zaal is onderdeel van de Koninklijke Appartementen. Het staat niet vast wie verantwoordelijk is voor deze plafondschildering, maar men neemt aan dat Giuseppe Patania en zijn atelier erbij betrokken zijn.
De Torre Pisana, de enige van de vier torens uit de Normandische periode die bewaard is gebleven.






















Geen opmerkingen:
Een reactie posten