vrijdag 4 juli 2025

Treinreis Napels - Palermo

Halverwege onze reis was hier dan de dag van de langverwachte treinreis naar Palermo. We stonden netjes op tijd op Napoli Centrale en de trein was een minuut of tien te laat. Voor Italiaanse begrippen schijnt dat nogal mee te vallen als je de verhalen op internet moet geloven. In de trein bleken onze zitplaatsen niet naast elkaar te zijn. Arjan zat bij een ouder Siciliaans stel waarvan vooral de man nogal luidruchtig was. Gelukkig zat te trein niet vol en konden we op een andere plaats gaan zitten. Arjan bracht het heel netjes naar de Italianen, 'we gaan ergens anders zitten zodat jullie wat meer privacy hebben', dat is Arjans voor 'Ik heb geen zin in jullie'.


Het kaartje toont het deel van de treinreis op het Italiaanse vasteland. De trein maakte na vertrek op Napoli Centrale tussenstops bij 

  • Salerno
  • Sapri
  • Paola
  • Lamezia Terme Centrale
  • Gioia Tauro

Om vervolgens bij Villa San Giovanni op de veerboot naar Sicilië te gaan.
Na het vertrek uit Napels heb je nog enige tijd uitzicht op de Vesuvius.

12-004 Trein Napels - Palermo

Na de eerste stop, in Salerno, rijdt de trein een tijdje wat verder van de kust richting Sapri. De foto's zijn gemaakt door een niet al te schoon treinvenster. Op veel plekken langs het spoor hingen elektriciteitskabels, die staan dus ook op de foto.

12-008 Trein Napels - Salerno - Palermo12-010 Trein Napels - Salerno - Palermo

Filmlocatie Sapri

12-011a Trein Napels - Sapri - Palermo

In de laatste scène voordat de begintitels van No Time to Die beginnen (de film is dan al ruim 23 minuten bezig!) zet James Madeleine op de trein. Het station waar dit is gefilmd bevindt zich in Sapri, ruim 180 kilometer vanaf Matera, Arjan had dit daarom niet opgenomen in zijn lijst met filmlocaties van deze film. Toen de trein van Napels naar Palermo stopte in Sapri, herkende Arjan dit meteen als filmlocatie. Vanuit onze coupé hebben we nog snel een foto kunnen maken voordat de trein weer verder reed.

No Time to Die, 2021
Sapri, 4 juli 2025

Na Sapri reed de trein heel dicht langs de kust.

12-016 Trein Napels - Sapri - Palermo

Het interessantste deel van de treinreis was bij Villa San Giovanni aan de straat van Messina. De trein werd daar op de veerboot gezet en zo werden we naar Sicilië gevaren waar de trein weer van de boot ging. Tijdens het rangeren werd de airco in de trein uitgezet. Het werd dus flink heet. Op de foto is het rangeren van een andere trein te zien. Wij moesten in de trein blijven zitten tot de boot ging vertrekken. Daarna konden we op de veerboot rondlopen en van het uitzicht genieten.

12-033 Trein naar veerboot

12-062 Trein op veerboot

Sinds 2020 is dit het laatste spoorpont van Europa. En de vraag is voor hoe lang nog? Een maand nadat wij deze reis maakten heeft de Italiaanse regering bekend gemaakt dat ze een brug willen bouwen over de straat van Messina. Die plannen zijn er al heel lang, maar nu is er ook geld voor vrijgemaakt. De brug zou in 2032 of 2033 klaar moeten zijn. Experts hebben zorgen geuit over de kans dat dit project slaagt. Er zijn nog een heleboel beren op de weg. Het gebied is aardbevingsgevoelig en er kunnen extreme weersomstandigheden voorkomen. Verder zijn er zorgen dat het geld in de zakken van de maffia verdwijnt en over de gevolgen voor natuur en milieu. Kortom, er zal nog heel wat water door de Straat van Messina stromen voordat hier een brug ligt. Tot die tijd kun je deze bijzondere treinreis maken.

12-055 Trein op veerboot12-090 Trein op veerboot12-095 Trein op veerboot12-094 Trein op veerboot

De straat van Messina is op de smalste plek slechts drie kilometer breed. Je kunt altijd aan de ene kant Calabrië zien liggen en aan de andere kan Sicilië. Op de eerste foto zie je Calabrië en daaronder de straat van Messina.

12-075 Op de veerboot uitzicht richting Calabrië12-088 Straat van Messina

En hieronder is het uitzicht aan de andere kant te zien, Sicilië.

12-080 Op de veerboot uitzicht richting Sicilië

Bij de ingang van de haven staat een groot beeld van de Maagd Maria. Ze is natuurlijk de beschermheilige van Messina. Ze zou in 42 n.Chr. in een brief eeuwige bescherming hebben beloofd aan de inwoners van Messina. Ze wordt hier dan ook Onze Lieve Vrouw van de brief genoemd. Op de voet van het beeld staat de zin “Vos et ipsam civitatem benedicimus” (Wij zegenen u en de stad zelf), dat zou ook de laatste zin van de brief zijn.

12-101 Messina - Stele della Madonna della Lettera


Het kaartje laat het Siciliaanse deel van de treinreis zien. Na de oversteek was het eerste station Messina Centrale. Er was iets mis met de trein en we hebben hier een vertraging van bijna drie kwartier opgelopen. Op Sicilië stopt de trein erg vaak het schiet dus voor geen meter op. De halteplaatsen waren

  • Messina Centrale
  • Milazzo
  • Barcellonna Castroreale
  • Patti
  • Capo d’Orlando
  • Sant'Agata di Militello
  • Santo Stefano di Camastra
  • Cefalù
  • Termini Imerese
  • Palermo Centrale
Uiteindelijk waren een klein uurtje na het geplande tijdstip in Palermo. We zijn met een taxi naar het hotel gegaan. De naam van ons hotel in Palermo was Trinacria. Trinacria, ook wel triskelion, is een symbool met het hoofd van Medusa, drie benen en in het geval van sicilië met drie korenaren. 
Medusa staat symbool voor bescherming tegen vijanden, Sicilië is een driehoekig eiland en dat wordt weergegeven door de drie benen en de korenaren staan voor vruchtbaarheid. Toen Sicilië in het begin van de veertiende eeuw een koninkrijk werd, heette dat ook het Koninkrijk Trinacria. 


We hebben gegeten in een lekker koele ruimte van het hippe restaurant Locale, vlakbij ons hotel. Het waren een aantal kamers die licht en sfeervol waren ingericht met kleurige kunst aan de muren. Het personeel was erg vriendelijk. Arjan heeft een specialiteit van Zuid-Italië genomen, de gefrituurde pizza, Pizza Fritta. Het opmerkelijke is dat het niet heel vet is. Je zou denken dat de olie in het deeg trekt, maar dat gebeurt niet. Het was wel een enorm ding, ik was blij dat ik gewoon een paar stukjes vis kreeg. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Treinreis Napels - Palermo

Halverwege onze reis was hier dan de dag van de langverwachte treinreis naar Palermo. We stonden netjes op tijd op Napoli Centrale en de tre...